• 26.03.2017 - 18:09
26.03.2017

Hei! Tusen takk for all den gode responsen jeg fikk på innlegget i går <3 I morgen skjer det noe ganske spennende med tanke på det, men det kommer jeg tilbake til i morgen så følg med på bloggen da! Etter jeg fikk diagnosen bipolar type 2 så har jeg jobbet tett med fagfolk. Jeg har gått til psykolog og psykosomatisk fysioterapi en gang i uken i litt under ett år. Jeg har også begynt på ett kurs for mennesker som lever med bipolar lidelse som er til stor hjelp. I terapien lærer man mye om hvordan man skal takle hverdagen, hva som er viktig å gjøre når symptomene begynner å dukke opp og ikke minst hvordan man kan forebygge nye episoder. 

Det jeg sliter mest med er depresjoner. I fjor hadde jeg en veldig alvorlig depresjon som gjorde at jeg fikk akutthjelp. Jeg har heldigvis lært mye siden den gang og har det bedre den dag i dag. Alle har dårlige dager iblant, noen oftere enn andre. Men jeg mener at disse tipsene kan hjelpe alle, syk eller ikke. Så her er mine tips for å snu en dårlig dag om til en bra (bedre) dag!


 

Finn en grunn til å stå opp. Det kan være så lite som at du skal lage deg en god frokost, ut med hunden eller en tur på butikken. Å føle at du står opp for en grunn har mye å si for hvordan dagen din skal bli. Jeg levde nesten ett år med å føle at jeg ikke hadde noen grunn til å stå opp og derfor ble det også veldig enkelt å grave seg ned i puten.

❤ Start dagen med å gi deg selv ett kompliment i speilet. Dette har du garantert hørt før, og kanskje fnyset av. Det gjorde jeg også, helt til jeg begynte å gjøre det selv. Men det hjelper, og det hjelper deg til å ikke være avhengig av andre til å gi det komplimenter. Du kan jo gjøre det selv! Bare prøv det.

❤ Kom deg ut i frisk luft. Dette er også noe du garantert har hørt før, men som det ligger så mye sannhet i. Før jeg fikk hund så gikk jeg kun ut døren om jeg hadde en avtale. Ofte var det ikke før utover formiddagen/ettermiddagen noe som gjorde at det begynte å bli mørkt før jeg kjente frisk luft. Nå er jeg ute tidlig om morgenen og flere ganger gjennom hele dagen. Det er kanskje det som har gjort størst utslag for meg når det gjelder å få en bedre dag! Man blir mer sliten, føler man har gjort noe på en ellers uproduktiv dag og du ser andre mennesker. 

❤ Ta kontakt med noen. Enten det er via sms, snapchat eller en telefonsamtale - så ta kontakt med noen du kanskje ikke har snakket med så mye i det siste. Vis at du bryr deg, kanskje avtal å møtes? Jeg lover at du sitter igjen med en god følelse etter en god samtale med en gammel venn. Kanskje du får noen oppmuntrende ord som klarer å snu dagen din? Det er veldig sannsynlig!

❤ Ikke sitt å gruble på noe. Dette er det punktet som er vanskeligst for meg å følge fordi jeg er en person som analyserer og grubler på absolutt alt. Hvorfor den personen sa det, gjorde det og ikke minst så tror jeg at alt kommer til å gå dårlig. Spesielt om jeg er i en depresjon, men også på vanlige dager til en mildere grad. Jeg har måttet begynne å lære meg å gi litt mer faen, rett å slett. Ikke kast bort tiden din på å sitte å gruble, og om du har en dårlig følelse pga en person så er det mest sannsynlig ikke vits å ha den personen i livet ditt mer. Når du klarer å sitte litt mindre å gruble så begynner du automatisk å leve litt mer. ''Let it go''

Jeg har enda flere punkter som kanskje er litt mer direkte grep du kan gjøre i hverdagen, så om det er ønsket en del to hvor jeg går litt dypere inn på ting så kan jeg skrive det snart! Let me know down belooow :-) 

Nå skal vi til noen venner å spise pizza, og kose oss ilag. Dagen min begynte ganske dårlig men nå velger jeg å avslutte den bra! Hva er dine planer for kvelden? :-) 

liveterherlig93

26.03.2017 kl.18:13

så bra at du har det bedre <3

Merethe Høili Johansen

26.03.2017 kl.18:18

liveterherlig93: <3

Sølvi Birgitte Wærness

26.03.2017 kl.19:27

Så fint innlegg ^^

Merethe Høili Johansen

26.03.2017 kl.22:56

Sølvi Birgitte Wærness: Tusen takk <3

dvergpinschere i mitt hjerte

26.03.2017 kl.19:58

Flotte tips! Noe alle trenger i ny og ned.. Ha en flott og hyggelig kveld!

Merethe Høili Johansen

26.03.2017 kl.22:56

dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk <3

Nora Piscopo

26.03.2017 kl.20:59

Åå så fint innlegg! Jeg trenger virkelig disse tipsene. Du er kjempe sterk som klarer å gå og skrive om problemene dine, virkelig. Du er kjempe flink <3

Merethe Høili Johansen

26.03.2017 kl.22:56

Nora Piscopo: Tusen takk! Så bra :D Så hyggelig sagt <3<3

Mia - Alt annet enn A4

26.03.2017 kl.21:31

Mange gode tips <3 <3 Herlig innlegg du vakre dame!

PS: Elsker hårfargen din!

Merethe Høili Johansen

26.03.2017 kl.22:56

Mia: Tusen takk <3<3<3

Emma

27.03.2017 kl.21:24

Så fine tips! <3

Irene

27.03.2017 kl.21:50

Kjempe mange fine tips :)

Det er så mye man kan gjøre for å komme i bedre humør :)

Ofte holder det at jeg kanskje hører på noen sanger jeg liker, kommer meg på trening eller kanskje bare skrur på noe på tv som jeg vet jeg liker å se på :D

casss

27.03.2017 kl.21:50

Så godt å lese at du har det bedre idag,<3

Chatrine

28.03.2017 kl.00:44

Kjempe gode og flotte tips :D

Tusen takk for kommentaren på bloggen min :D Å skrive dikt er no jeg virkelig brenner for, så det betyr alt for meg når jeg får positiv respons på det jeg skriver :D <3 Tusen takk for komplimente :D^^

Randi Annette Enge

28.03.2017 kl.21:50

Kjempe fint innlegg- og fine bilder :)
Merethe Høili Johansen

Hei og velkommen! Jeg er en 23 år gammel jente fra Nøtterøy men som nå bor i Trondheim. Jeg er født med ryggmargsbrokk og har også blitt diagnotisert med bipolar type 2 og sosial angst. Kjæresten min har sykdommen Morbus Crohn og vi har begge to stomi (pose på magen). Skriving er blitt min lidenskap og terapi så her deler jeg åpenhjertig små og store, positive og negative øyeblikk fra vår hverdag som er litt annerledes enn normen. For hendvendelser: merethejoha@hotmail.com

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

hits